De tio främsta orsakerna till att de inte gillar dig på jobbet
Hittade en ganska tänktvärd och kul lista över tio beteenden man borde försöka öva bort för att undvika att bli oomtyckt på jobbet. Kan vara värt att läsa igenom!
Min största last är min tunga, den rör sig gärna konstant för att forma ord och meningar. Säkert inte alltid till allas nöje, får nog försöka börja tänka på detta så jag hunnit vänja mig av vid en del innan jag skaffar barn, annars kommer nog de flesta att ogilla även mina barn ganska snabbt. Det vore ju inte så kul!
Om du känner igen dig i någon av följande situationer är det möjligt att du där kan finna orsaken till varför du känner dig utanför:
1. "Himlen är inte blå - den är faktiskt cyanfärgad"
Slänger du hela tiden ur dig onödig och oklar information som skulle göra den nördigaste trainspotter avundsjuk? Gör dig av med din besserwisser-attityd om du inte vill göra karriär i ensamlunchande.
2. Kära fotbojor
Är du aldrig i händelsernas centrum därför att du alltid är ute på "rökpaus"? Begränsa blossen till de schemalagda rasterna.
3. Arbetsnarkoman-wannabe
Promenerar du in på jobbet sent, tar extra långa lunchraster och kavlar upp ärmarna för att ta itu med jobbet på allvar först vid tvåtiden? Ser du sedan till att alla ser dig arbeta efter klockan fem? På det sättet imponerar du inte på någon, utan retar snarare upp de som redan har gjort ett helt dagsverke innan du ens har värmt upp.
4. Hänt i veckan -- kontorsupplagan
Du är väldigt duktig på att registrera information - om alla på kontoret! Om du vill behålla dina vänner bör du lära dig att behålla hemligheter också.
5. Djävulens advokat
Känner du dig manad att hävda det motsatta i varje diskussion bara för att ta hem en poäng? Sluta med det i så fall! Ingenting kan vara mer tröttsamt för dina kollegor än att veta att du alltid är redo att utmana dem oavsett vad de säger.
6. Oavbrutet babblande
Går du runt på kontoret och tvingar dina stackars offer att uthärda dina ändlösa monologer? Om det enda svar du får är "Jo, mmm, jovisst" är de inte intresserade av ditt pladder. Sätt igång och jobba istället!
7. Åh, min ba-a-aby!
Nära besläktad med den oförbätterlige pratmakaren är babybabblaren som talar med hänförelse och i det oändliga om sina barn. Bara familjen och nära vänner borde bli invigda i detaljerna kring varje ord som yttrats, stapplande steg som tagits eller blöjor som blötts. Visst är det underbart att du älskar din baby, men håll skrytet i schack!
8. Lortlollan och Pelle Snusk
Genom att lämna disk i vasken, gamla matrester i kylskåpet, matstänk i mikrovågsugnen och smulor på fikarumsbordet kommer du garanterat att irritera arbetskollegorna. Se till att snygga upp ditt snuskiga beteende.
9. Vad har du på näsan?
Följer du efter chefen som en hund, skrattar åt alla skämt och flikar in hans eller hennes namn i otaliga konversationer? I så fall är du en rövslickare. När man arbetar på kontor krävs det att man ställer sig in en del, men du behöver inte slå knut på dig själv för att imponera på chefen -- och riskera att samtidigt stöta bort alla andra på kontoret.
10. Stortruten
Talar du så högt i telefonen att det skulle ha kunnat vara högtalartelefonen fast det inte är det? Håll då volymen nere för att behålla friden.
Av Kate Lorenz, redaktör CareerBuilder.com
Kommentarer
Trackback